Társadalmi vállalkozók a fenntartható Duna tájban
ENSZ 2005-2015
A fenntarthatóságra nevelés és a roma integráció évtizedének jegyében
A Duna Kollégium jövőképe Olyan, nemzetközi, Duna menti népek közösségébe ágyazott tanuló környezet teremtése 3-5 régióban, ahol gyakorlati tevékenységen, elméleti képzésen és személyiség- és közösség és a hátrányos térségek fejlesztésén keresztül a résztvevő fiatalok érzékenyebbé válnak a felelősségteljes gondolkodás és cselekvés iránt és kiterjesztik képességeiket a fenntarthatóság hármas alapelvének gyakorlati megvalósítása irányába: a gazdasági-társadalmi és környezeti fejlődés HARMÓNIKUS egységét megteremtve itt a Kárpát medence, Duna völgyi régióban közös akció tanulásban a Dunával-Tiszával határos népek fiatal, jövő teremtő vezetőiként. Indoklás – miért van szükség rá? Kicsi az együttműködés, a közösségi és stakeholder összefogás, a társadalmi koherencia fejlesztését szolgáló jó példák sora, különösen ahol a fenntarthatóság elméleti megértéséből fakadó elköteleződés is munkálkodik. Pedig – úgy tűnik – csak és egyedül ez a jövőnk záloga. Erre nemzeti és általános európai szintű keretek jobban adottak, de a Kelet-Közép Európa és benne a Duna menti népek kohéziója nagyon gyenge és ingatag, s közben a hátrányos térségek, a leszakadó régiók és benne különösen a Roma-Cigány népesség nagyon – nagyon kiszolgáltatott, holott a régió fejlesztés szintjén épp itt rejlenek olyan társadalmi és tudás alapú kitörési pontok, melyeket most szunnyadni hagyunk és csak egy-egy szakirányban, pl. zene és művészetek engedjük kibontakozni. Európa ismét ketté szakad, HA ezt a helyzetet nem sikerül előretekintő, hosszú távú megoldási paradigmába helyeznünk. Európa ketté szakadt 7-5 ezer éve, 1600, majd 300-500 éve és 60 éve és előfordulhat, hogy a XXI. század hajnalán is. Állítsuk meg együtt és közösen, új lehetőségeket és tanulási élettereket engedve a térségi összefogásra kész soknemzetiségű fiataloknak. Elsődleges meghívottak(régi nevén célcsoport, de mi nem lövünk rájuk, hanem behívjuk, megszólítjuk őket) Három közösséget szólítunk meg: 1. Fiatal felnőttek, 24-35 év között, akik már a munka világában jól teljesítettek és most felébredt bennük az értelmes,a közösségi életre pozitív hatással alkotni akaró életkedv és keresik a másoknak is segítő, támogató minőségi és holisztikus ( testet-lelket és szellemet ) mozgásban érlelődő munka és tanulás útjait. Sokan vannak, szétszórva. 2. A fiatal, egyetemi képzésüket végzők, általában bachelor és/vagy mester fok utáni diákok, akik a jövő vezető nemzedékét fogják alkotni, de kissé elveszettek és a specializált tanulás mellé keresik az átfogó, rendszerelvű és elhivatást felébresztő látásmódba ágyazható személyes útjukat. 3. Fiatal gimnazisták, szakközépiskolások, akik bizonytalanok, nem tudják folytassák-e és hol és miért tanulmányaikat . Ilyenek gyakran épp a hátrányos térségben élő roma és nem roma fiatalok, akiknek erőre, inspirációra és lelki kitartásra van szükségük, vagy akik nagyon is tudják, hogy folytatni akarják, de a kollégium tanításai kimaradtak iskolai tanulmányaikból. Nekik az 1. és 2. csoport tagjai közreműködésével indítunk képzést, hogy megújult erővel, önbizalommal és kitágult igény és világképpel kezdjék el a továbbtanulást. Tanulási időtáv: A három csoport tagjai a Duna menti országokból, roma fiatalokat is bevonó, határokon túli együttműködésben és közös tanulásban egy-egy, vagy másfél évet töltenek el és alapvetően egymásban generálják a kölcsönös tanulás lehetőségét és alkalmait, miközben bizonyos témákban szakemberek és mentorok vezetésével az akció tanulás elveire épülő munkát végeznek. Így a Roma integráció és a fenntarthatóságra nevelés, a vezetői és vállalkozói attitüd és képesség, valamint a KKEurópai összefogás tudata egyszerre és a szolidaritás, és együttműködés segítségével a lehető legmélyebb szinten alakulhat ki