Tudás- és SzeR-tár

220px-Peter_SengeAz MIT Tanuló szervezetek Központjában kialakult munkacsoport vezetőjének, Peter M. Sengenek 1990-ben jelent meg első könyve a tanuló szervezetek elméletéről és gyakorlatáról. A könyv, a vezetéssel kapcsolatos új szemléletével, nagy sikert aratott szerte a világon, és számos tanuló szervezet létrejöttét alapozta meg. A könyv MAGYAR nyelven 1998-ban jelent meg, a HVG kiadásában „Az 5. alapelv” címmel.

A szerző szerint „a tanuló szervezet olyan szervezetet jelent, amely jövőjének kialakítása érdekében folyamatosan növeli, erősíti alkotókedvét és tehetségét. A tanuló szervezetek fontos jellemvonása, hogy a benne résztvevők új módon képesek tekinteni magukra és a világra.”

Peter Senge a tanuló szerveztek alapjellemzőiéként három tényezőt sorol fel: 1. képesség, hogy a világban zajló folyamatokat egy rendszerben lássuk és eszerint cselekedjünk, 2. alkotó társalgást és koordinált cselekvést támogató gyakorlatok, 3. kultúra, mely a szeretet és a részvét magasabb rendű értékein alapul.

Öt alapelv (személyes mesterré válás, csoportos tanulás, közös vízió, mentális mintáink, rendszergondolkodás) együttes összehangolt kiművelése jelentős szervezeti rugalmasságot, versenyelőnyt képező tanulási, változási és innovációs kapacitás alakít ki.

Ez az öt alapelv  számos módszertant adott a világnak a kulcs tanulási kompetenciák gyakorlati kialakításához.
Luca széke-angol