Kiadványok

SoL munkatársak írásai hazai kiadványokban MTA Tudásmenedzsment Munkabizottság Megragadni a megfoghatatlant - Tudásmenedzsment elméleti és módszertani megközelítésben
Szerkesztette: Noszkay Erzsébet
Kiadó: N & B. Kiadó
Kiadás dátuma:2006.
ISBN:10 963-06-1346-8
A kötet, számos tanulmányt tartalmaz. Ruzsa Ágota: A tudásalapú gazdaság kihívása kollektív intelligencia-műhely közösségek és a dialógus teremtő ereje (171 – 179 old.), ........................................................................................................... Új Pedagógiai Szemle, 2007, március – április Ruzsa Ágota:A tanulószervezet és a nem formális tanulás 2009. június 17. Az előadás – csakúgy, mint a lillafüredi konferencia előadásainak mindegyike – arra keresett választ, hogy valójában mi a tanulószervezet, mi a szervezeti tanulás, melyek az oktatási intézményekre jellemző specifikumai. Az előadó széles nemzetközi kontextusban vizsgálja a tanulószervezetek problematikáját. Előadásának egyik legfőbb üzenete, hogy a tanulószervezet kialakulásának fontos előfeltétele a körülmények kedvezővé tétele és a szervezet tagjai közötti folyamatos dialógus. ........................................................................................................... The capital of intelligence - the intelligence of capital
Cím:  The capital of intelligence - the intelligence of capital Kiadó:  Infota Kiadás éve:  2009 március Oldalak száma:  291 Cím: Knowledge Distribution in Paradigm Shift Írta:Klára Hajnal Oldalszám:41 - 64The evolutionary model of modern societies that promotes growth is built on supernatural and superhuman powers. Economic growth cannot be sustained on a planet whose resources are limited, therefore the social principle leads humankind into such a deep global crisis that requires the reassessment of the essence of civilisation. The only way to solve the crisis is a paradigm shift, we would need to accomplish a qualitative development and transformation, and fundamentally change the interaction between social and economic systems and their physical and spiritual relations to nature. Our knowledge has to respect every forms of life, and serve creative cooperation. We would need to use our knowledge in an intelligent way, we would need to perceive intelligent knowledge whose essence is that we are able to recognise social, economic and environmental changes, the direction of the Universe and the Earth’s evolution and efficiently adapt to all of them. Cím: Logos and the creative process – Developing a larger perspective that holds the space for creation and innovation. Pathways from the „I” to the „we” Írta:Ágota Ruzsa Oldalszám:141 - 148. This is a personal essay on the relationship of the global shift we are taking part in and its relevance to knowledge generation and its methods we have already created so that we can place ourselves as companies and Her individuals, Her teams and communities in a creative and interactive cauldron of co-creation, that naturally and continuously produces ideas for innovation, renewal and self-transcendence just like all other living organisms. We will touch on some insights of the Old Traditions, inspiring outcomes of New Science and a collective effort of several communities of practice to design living communication methods to facilitate our organisations into this direction of co-creation. Cím: The Role of Networks in Learning and Knowledge-Flow Írta: Éva Virág Suhajda Oldalszám: 245 - 256 Social networks in the era of network community portals are self-evident. However our knowledge of how networks work, and how network science can be used for creating better network communication is not self-evident. This study aims at finding our biological origins of thinking in networks, and the way networking mechanism sets our personal learning process, and how network phenomena formulate our behaviour and learning in groups, in organizations and between organizations. This paper aims to be interdisciplinary with the weakness of superficiality of a short interdisciplinary work – it itself networks the following sciences: mathematics, neural biology, cognitive psychology, pedagogy, social psychology, psychiatry, sociology and management sciences.